ALLA MÄNNISKOR ÄR EGOISTER

Något som jag har funderat på mycket det senaste att verkligen alla människor är egoister. Inte bara tänker alla på sig själva i första hand, utan verkligen allt man gör är av egoistisk mening.

En invändning som många har till detta är att det är så många som skänker pengar, åker på volontärresor, går i kyrkan osv. Men jag har funderat kring varför människor gör allt detta? Det givna svaret skulle då vara "för att de tänker på andra". Men jag tror att anledningen till att man tänker på andra är för att man vill må bra med sig själv.

Du skänker inte pengar för att vara snäll, utan för att må bra med dig själv. För att känna att du är en bra person, och för att orka leva med dig själv. Så egentligen är det lika egoistiskt att behålla pengarna och shoppa, som att skänka dem till en ideell organisation. Du gör någonting lika mycket för din egen skull - bara att vi alla har olika sätt att förverkliga oss själva. Vissa vill känna sig "godhjärtade", medan andra vill känna sig respekterade ekonomiskt av omvärlden. Visserligen får andra människor kanske mer nytta av att du förverkligar dig genom att känna dig godhjärtad, men det är inte mindre egoistiskt att göra något för sin egen skull bara för att någon annan också får nytta av det.




Jag tror att det finns tre huvudanledningar till att vilka val vi gör i livet; antingen mår vi bra av att göra någonting för oss själva, eller så mår vi bra av att göra något för andra, eller så kan vi inte leva med tanken på att vi inte gör något för någon annan.

Exempel på 1: Jag köper en pälsjacka för 100,000 för att jag mår bra av att shoppa.

Exempel på 2: Jag ger 100,000 till min sjuka farmor för att jag vet att hon behöver pengar, och jag vill känna mig som en godhjärtad människa. Det känns även bra att människor omkring mig uppfattar mig som en "välgörare".

Exempel på 3: Jag skänker 100,000 till välgörenhet för jag vet att jag aldrig kommer att kunna leva med mig själv om jag vet att jag har slösat 100,000 kronor när nästan en hel befolkning i Afrika kan få mat för dagen för mina pengar.




Ett annat exempel på det ovan är en diskussion jag hade med en vän igår. Vi diskuterade Saw I; när en kvinna vet att hon kommer att dö på ett ohyggligt sätt om hon inte skär upp magen och hämtar en nyckel i en levande, men medvetslös, människa. Konsekvensen är naturligtvis att den medvetslösa människan dör.

Frågan vi funderade kring var hur vi själva hade agerat. Hade jag dödat människan för att själv överleva, eller hade jag dött själv för att rädda den andre? Inget av alternativen är mer egoistiskt än det andra; människor tänker instinktivt på konsekvenser - kommer jag att kunna leva med tanken på att jag har dödat någon för att själv överleva? Kommer jag att kunna leva i världen som vanligt igen, eller kommer jag att bli socialt utstött för att ingen accepterar det jag gjort?

Ytterligare en möljlighet är att rädslan tar över hand; om sättet jag dör på är för otänkbart så skjuter jag undan alla tankar på konsekvenser, och låter den djuriska instinkten ta överhand.

Poängen är att hur jag än gör så gör så är jag egoistisk. Det är bara skitsnack att vissa tänker på andra och vissa inte. De som "tänker på andra" gör det bara för att må bra med sig själva.


Kommentarer
Postat av: malin

Ring mig så fort du är hemma, pusspuss :)

2008-09-19 @ 18:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0